Måndag 22 juli 2019

Nordsverige

Stor succé för Höga Kustens företagsmässa

Tillsammans skapas fler möjligheter än var och en för sig. Höga kusten företagsmässa är ett tydligt bevis på att samverkan är en framgångsfaktor.
– Jättebra att Sollefteå slår ihop sig med Kramfors kommun och arrangerar en företagsmässa. Det visar hur stort utbudet är, tycker barnklädestillverkaren Pernilla Thomasson, Långsele.

SOLLEFTEÅ · Published apr 8, 2019 at 16:15

Montern delade Pernilla Thomasson med medlemmar ur Q-nätverket, förening för driftiga kvinnor i Sollefteå och som varit med i planeringen av mässan.

– Är man fler kan man turas om att sitta i en monter, det underlättar när många av oss är ensamföretagare, förklarar hon.

På liknande vis resonerade trädgårdsanläggaren Carina Wallin och coachen Linda Björklund. Två företagare i samma monter och vars gemensamma beröringpunkt är att de vill få folk att må bra.

– Carina jobbar med den yttre miljön och jag med den inre. Båda vill vi gå framåt. Vi har varit på mässor förut och visste vad vi önskade. Montern behöver inte vara den coolaste, för oss var det mer viktigt att ge intryck av trygghet, sammanfattar de.

Kramforsborna Håkan Larsson och Uno Täfvander var nästan vimmelkantiga av allt som fanns att se. Lokalen fick med beröm godkänt.

– Stor och rymlig. Vi kom tidigt för att slippa trängas och har bara hunnit se en bråkdel ännu. Roligast är att titta på elbilar, ler Håkan Larsson och dyker lystet ner under motorhuven på en skinande röd eldriven Nissan.

Motorbranschens Riksförbund i Sollefteå frestade med uppvisning av senaste nyheterna på el- och hybridprodukter.

– Vi är både konkurrenter och kollegor som går ihop för att göra aktiviteter, berättar bilhandlaren Staffan Norström.

Arrangörerna av Höga Kusten Motorvecka planerar för ett tajt upplägg på hög nivå under fem intensiva dagar.

– Här hoppas vi träffa företagare som vi kan nätverka med inför kommande evenemang. Intresset för motorhobby är stort i Kramfors jämfört med andra kommuner. På sikt kommer motorveckan bli en av Höga kustens största besöksanledningar, tippar Per-Erik Eriksson.

Erik Löfgren sörplade rykande het potatissoppa ur pappersmuggen han norpat hos en odlare, på väg till sin egen monter i curlinghallen där tiotalet företag, föreningar och myndigheter deltog på temat "förnyelsebart".

– Vindkraften är en viktig komponent i arbetet med att styra om elproduktionen till 100 procent förnybart, men det handlar om mer än vindkraft och det vill vi visa här på mässan, berättar Erik Löfgren och Hans Pahlin från Energidalen AB.

Tillväxt och utveckling var flitigt diskuterade ämnen. Åsa G Torell, fotograf och Q-nätverkets ordförande, tycker att företagsklimatet i Sollefteå är "på väg åt rätt håll".

– Det är lätt att få hjälp, man får snabbt svar från kommunen och känns positivt när kommunchefen brinner för företagande. Rent konkret behöver centrum lyftas, vi vill ha en levande stadskärna och det är många projekt på gång.

Poliserna Sara Devall och Anna Höglund har ett spännande yrke och fler jobbkollegor behövs. Möjligheten att göra skillnad är en stark drivkraft.

– Folk kommer med olika frågor om allt möjligt. Synligheten på mässan är en bonus, enas de.

Storsatsning på turism i Junsele

JUNSELE Nu satsas närmare 16 miljoner för att förbättra turismen i Västra. Denna gång är utgångspunkten Junsele.