Tisdag 22 september 2020

Nordsverige

Jul ger gåvor. Foto: PRESSBILD

Svenskarna mer givmilda när julen närmar sig

Vanligtvis kanske pengar väcker mer av habegär. Men när vinterkylan sveper in och julen börjar nalka sig, då ökar svenskarnas givmildhet. Det har inneburit att julen är en viktig tid för många välgörenhetsorganisationer.

LÄNET · Published dec 5, 2019 at 06:15

Psykologiska experiment har visat att pengar gör människor mer egoistiska och mindre samarbetsvilliga. Om den inte är nära jul vill säga. Då finns det ett kulturellt fokus på givande, vilket gör att givmildheten ökar.

Att ge en gåva till välgörenhet direkt, eller att som företag skänka pengar till en eller flera välgörenhetsorganisationen har ökat i omfattning och ger även en bild av samhällsengagemang. Även bland privatpersoner ökar givmildheten.

För flera av välgörenhetsorganisationerna kommer en betydande del av hjälpresurserna in just kring jul.

Enligt Välgörenhetsbarometern, en undersökning som görs av Örebroföretagen AQ Analys och Pennybridge, är det tveklöst så att givmildheten ökar vid juletid.

– Det kommer med årstiden, konstaterar Kristina Nilsson, AQ Analys.

Någon eventuell förändring i svenskarnas givmildhet visas i sådana fall i årets Välgerenhetsbarometer som väntas publiceras kring Lucia.

– Där ser vi om trenden fortsätter eller ej!

Fjoårets resultat var dock entydigt, insamlingsintäkterna från allmänheten ökar kring jul. Ryktet avgör vilken välgörenhetsorganisation man väljer.

Den här årstiden när julen som nalkar sig blir människorna mer generösa!

Projekt ska locka ut i naturen

Sollefteå Sedan i mitten av juni har man kunnat skymta orangemålade träpinnar i naturen kring Sollefteå. Pinnarna är checkpoints och de ingår i Sollefteå kommuns projekt ”Hitta...

Stiftsstyrelsen vill avsätta biskopen

LÄNET Skyddsombud oroas av en konflikt med biskop Eva Nordung Byström. Nu agerar stiftsstyrelsen för att avsluta biskopens anställning med hänvisning till att förtroendet är...