Torsdag 23 maj 2019

Nordsverige

En klassisk vy. M/S Ådalen III kör under Sandöbron som länge var världens längsta betongbro byggt i ett spann. I dag är det svårt at tänka sig att här inträffade en av Sveriges genom tiderna svåraste arbetsplatsolyckor där 18 människor miste livet. Foto: OVE ANDERSSON

80 år sedan brokatastrofen

Ingenting förebådade katastrofen, tvärtom var det stoltheten över yrkesskickligheten vid bygget av den djärvaste brokonstruktionen som frodades. Men när bron rasade blev det en katastrof som förutom i Ådalen snabbt skulle skjutas åt sidan av andra mer världsomspännande händelser. Året var 1939.

SANDÖ · Published mar 9, 2019 at 08:16

Klockan närmade sig 16.40  den 31 augusti 1939. Sommaren hade dröjt sig kvar och det var en varm och solig dag.

Gjutningen av  Sandöbrons imponerande valv  hade kommit en god bit på väg. Världens ditills djärvaste och elegantaste brokonstruktion var på väg att fullbordas.

Men det som var tänkt att bli Ådalens stolthet skulle om några minuter förvandlas till en hög  bråte och förvridna byggnadsdelar.

Vid raset omkom  arton människor och åtta skadades. I år är det  80 år sedan broraset inträffade.

Den svåra olyckan sköts dock snabbt i bakgrunden hos svenska folket och medierna. Dagen efter raset marscherade nämligen tyska trupper in i Polen och andra världskriget var ett faktum.

I Ådalen slog olyckan ned med desto större kraft.

Till en minnesgudstjänst, som hölls av biskop Torsten Bohlin, infann sig 5 000 personer och överallt i trakten vajade flaggorna på halv stång.

Få av dem som arbetade på bron kände rädsla för att något skulle hända. Alla litade på ingenjörernas kunnande. När den friliggande bågställningen, som byggts  längs ena landsidan, svängdes ut över älven med hjälp av bogserbåtar och pråmar, hade allt passat med imponerande precision. Efter det tvivlade ingen på att allt skulle gå i lås.

Men så plötsligt! Ett fruktansvärt dån hördes.

Vittnen har berättat att det var som om valvets högsta del sköt i höjden och sedan gick av på mitten. Sedan störtade hela brokonstruktionen samman ner i vattnet. 

Dagskiftet var just då slut och arbetarna var på väg  från bron och nästa skifts manskap var på väg till bron.  Arton av dem drogs  ned i djupet och omkom. Åtta skadades, flera allvarligt.

En 20 meter hög svallvåg  sköljde upp på stranden. Dånet hördes en halvmil bort, husen skakade och folk rusade skräckslagna ut. Många trodde att det var en jordbävning.  

Snart började roddbåtar och motorbåtar att bemannas och sökandet efter överlevande inleddes. Åtta människor påträffades vid sökandet, som pågick långt fram på natten i ljuset av månsken och strålkastare. 

Något år efter raset börjad bron byggas på nytt, denna gång med mer framgång. 1945 stod bron äntligen färdig och kunde invigas under pompa och ståt.

Precis enligt förväntningarna har bron utgjort Ådalens stolthet och varit ett populär besöksmål för kamerabeväpnade turister från när och fjärran.

Om Sandöbron

  • Sandöbron är en bågbro över Ångermanälven
  • När Sandöbron var klar var den världens längsta enspannsbro

18

människor omkom vid broraset.

Ministern nöjd med länet

SOLLEFTEÅ Det är bra med ett samarbete över blockgränserna. Även om man måste kompromissa och inte får igenom all sig poltik. Det anser landsbygdsminister Jennie Nilsson som...