Onsdag 16 oktober 2019

Nordsverige

Handeln flyttar till landet

Ledare · Published feb 7, 2019 at 01:15

Nordsverige, Lokaltidningen, Västerbottens Mellanbygd och Västerbottningen publicerade vecka 4 artiklar om företag som bedriver e-handel med landsbygden som bas – Tant Fondant i Arnäsvall, Levinn Home i Nordmaling, XL-kläder i Nästansjö och Malin i Ratan. Och det finns många fler. Bara i mitt närområde finns Umeå Off Road & Import, Rödåsel och Kent Hortlund, Långviksvallen.

Samtidigt läser vi i tidningarna om fysiska butiker i tätorterna som slår igen. I Umeå bland annat Lindex och BR Leksaker på Ersboda, Owes Herrmode, Kronoparken, Gregers Herrmode i centrum och Toys R Us, Modigt och Väskan på Avion. Listan på exempel kan göras mycket längre både i Umeå och runt om i våra tidningars spridningsområden.

Att handeln är under omstrukturering råder det ingen tvekan genom e-handeln som tar ökade marknadsandelar. Alla butiker pratar om att man måste vara med på e-handelståget för att överleva antingen som fysisk butik eller över huvud taget som handelsföretag. Denna omstrukturering har också en geografisk dimension som artiklarna i våra tidningar sätter fingret på.

Om jag inte kan överleva som fysisk butik, varför ska jag då vara kvar i stan med höga hyror för lager och kontor. Handel handlar ju om att på billigaste och kundvänligaste sätt förmedla varor och tjänster mellan producenter och konsumenter. I dagens IT-samhälle är alla nödvändiga verktyg för marknadsföring, kundkontakt, betalning och transporter lika tillgängliga för alla oavsett var man befinner sig i geografin.

Som framgår ien av artiklarna menar grundaren av nätbokhandeln Adlibris, Pär Svärdson, att nät-handeln kommer att få en spännande effekt på samhället genom att ”jobb flyttas från överhettade storstadsområden till glesbygdsområden i dess närhet”. Handelns Utredningsinstitut tror tvärtom att det främst är i glesbygden som butiker upphör. Men de har ju redan upphört så nu kan det ju bara gå åt andra hållet. Alla som vill se en växande, livskraftig landsbygd bör nog inte se e-handeln som ett hot utan som en jättelik möjlighet att ge cityhandel och köpcentra en rejäl match om framtidens kunder och därmed penningströmmar. Att slippa skyhöga hyror för butikslokaler, lager, jättelika parkeringsytor och kontorslokaler bör ge landsbygdsbaserade e-handelsföretag rejäla konkurrensfördelar.

Nu gäller det för alla landsbygdskommuner att göra vad man kan för att stimulera de lokala e-handelsföretag som nu växer fram. Satsa på utbildning i allt från marknadsföring till betallösningar, satsa på lokal e-handelssamverkan. De som lägger beslag på handeln lägger beslag på pengarna, en chans som landsbygden inte får missa.

Då kan det resultera i, minst sagt, spännande samhällseffekter.

Alla som vill se en växande, livskraftig landsbygd bör nog inte se e-handeln som ett hot utan som en jättelik möjlighet

Glesbygden kan inte längre vara landets bidragsgivare

Skattereformen måste få ett innehåll som sätter stopp för delningen av landet i välmående storstadsområden och fattig landsbygd. I sitt sommartal i Kristinehamn sa statsminister...

Ska vi fortsätta godta smulor?

Synen är noll på de långa distanserna, på nära håll finns de många nyanserna” skrev Tage Danielsson och inga ord kan kännas mer rätt när det gäller landsbygdspolitiken.

Ökad skogstillväxt – bra för både klimat och välfärd

Ett aktivt skogsbruk med hög skogstillväxt ökar upptaget av koldioxid och är ett effektivt sätt att dämpa klimatförändringarna. Det är dags att samhället inser detta, och värnar...

Stoppa den sociala dumpningen

Rika kommuner med tillväxt i närheten av storstäderna dumpar människor med sociala problem i glesbygden. Det kan vara missbrukare som behöver vård, invandrare som står långt från...

Skogsägare varnas för dålig plant och slarvig plantering

Hur står det till med kvalitén på skogsplanteringar och vad har plantskolor och de företag som planterar för ansvar gentemot sina uppdragsgivare? I denna debattartikel belyser vi...

Skamlös reklamkampanj

Spola Oatlys reklamkampan är både unken och smaklös. Om Oatlys mål var att reta människor utöver det vanliga så har Oatly sannerligen lyckats, den smutskastande reklamkampanjen...