Tisdag 15 oktober 2019

Nordsverige

Det går att tänka hela Sverige!

Ledare · Published sep 19, 2019 at 01:15

De små förändringarnas tyranni har successivt urlakat landsbygden och målet har varit centralisering. Det har pågått i årtionden. Det blev med facit inte alls bra med för mycket människor i storstäderna och för få på landsbygden. Det blev obalans.

Skatteutjämningspengen på 137 kronor kan man uppfatta som ett hån men man kan också se den som ett litet steg i rätt riktning. Sammantaget blir det många miljoner kronor som kan spenderas i glesbygden. För varje människa kan pengen verka futtig. Det är en liten shot och om det stannar vid en liten shot varje år är det värdelöst men driver man samtidigt fråga efter fråga i rätt riktning då försvagar man centrumsugen och urbaniseringsmonstret svälter ihjäl.

Små förändringar kan till exempel vara att ändra de riktade bidragen till skolan, som man måste söka och sen skriva ihop en diger lunta om hur pengarna har använts. Vill det sig illa kan kommunen bli återbetalningsskyldig. Dessa bidrag gynnar stora kommuner som har mycket folk anställda - små kommuner söker kanske inte ens bidragen, det lönar sig inte med den arbetsbörda det innebär. Om man istället ger statliga bidrag till skolan att använda fritt då missgynnas inte småkommunerna. Detta är saker som gemene man inte märker men det missgynnar glesbygden. Det finns mängder av exempel på till synes obetydliga företeelser som bidrar till centralisering.

Vi behöver absolut stora strukturella förändringar men landsbygdens nedmontering har inte skett över en natt, den har kommit smygande med steg som var för sig inte verkar så märkvärdiga. Jag tror att det krävs ett uns tålamod och att man målmedvetet tar beslut efter beslut, små och stora i riksdagen, i regionerna. i kommunerna som gör att den kalla glsbygdshanden istället blir varm och välkomnnande.

Regionerna som i huvudsak har hand om sjukvården måste våga ha kvar BB och vårdcentraler, kommunerna måste våga ha kvar småskolor, riksdagen har mängder med modiga beslut att ta som gynnar glesbygden.

Man kan ju lätt ge upp när gatlysen släcks, vägar inte plogas och BB läggs ner men detta har också gjort att människor har satt ner foten och skapat strejkgrupper, inlandsuppror, bensinuppror, facebooksidor och en frisk vakenhet mot dumhet.

Det krävs uthållighet och ett vaksamt öga på att politiker tar beslut som leder till befolkning av glesbygden inte tvärtom.

Försvaret lades ju för inte så länge sen i malpåse. Det fanns en idé om att det inte behövdes. Det var en dum idé. Nu satsar man på försvaret igen. Det går uppenbarligen att tänka om. Det går att tänka att hela Sverige.

Det krävs uthållighet och ett vaksamt öga på att politiker tar beslut som leder till befolkning av glesbygden inte tvärtom.

Ökad skogstillväxt – bra för både klimat och välfärd

Ett aktivt skogsbruk med hög skogstillväxt ökar upptaget av koldioxid och är ett effektivt sätt att dämpa klimatförändringarna. Det är dags att samhället inser detta, och värnar...

Ska vi fortsätta godta smulor?

Synen är noll på de långa distanserna, på nära håll finns de många nyanserna” skrev Tage Danielsson och inga ord kan kännas mer rätt när det gäller landsbygdspolitiken.

Skogsägare varnas för dålig plant och slarvig plantering

Hur står det till med kvalitén på skogsplanteringar och vad har plantskolor och de företag som planterar för ansvar gentemot sina uppdragsgivare? I denna debattartikel belyser vi...

Stoppa den sociala dumpningen

Rika kommuner med tillväxt i närheten av storstäderna dumpar människor med sociala problem i glesbygden. Det kan vara missbrukare som behöver vård, invandrare som står långt från...

Se över reglerna inför kyrkovalet

Inför kyrkovalet 2017 bedrev Sverigedemokraterna en kampanj för att de skulle lura till sig makt och inflytande i Svenska kyrkan. Exempelvis uppmanade en av deras förtroendevalda,...

Skamlös reklamkampanj

Spola Oatlys reklamkampan är både unken och smaklös. Om Oatlys mål var att reta människor utöver det vanliga så har Oatly sannerligen lyckats, den smutskastande reklamkampanjen...