Lördag 17 november 2018

Nordsverige

Återvinningsföretagaren Torvald Forsman föreslår en transportersättning med tanke på det uppenbara motståndet hos folk att frakta skrotbilen till demontering. Sonen John Axel är numera vd vid Ådalens. Foto: SUSANNHE MELIN

Skrotbilar dumpas i naturen

Runt omkring i hela Sverige växer problemet med skrotbilar som dumpas i naturen eller blir stående på gårdar eller bakom uthus. En transportersättning tror Torvald Forsman, Ådalens Bildemontering, skulle förbättra situationen.

KRAMFORS · Published nov 8, 2018 at 08:20

Hälften av landets kommuner har uttalade problem med att skrotbilar dumpas på kommunal mark.

Det framgår av en enkät från Håll Sverige Rent 2014. Sedan skrotbilspremien försvann 2007 har antalet bilar som skrotas lagligt minskat kraftigt.

– Tro inte att det sköter sig själv. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra, hävdar Torvald Forsman luttrad.

När premien försvann skärptes producentansvaret. Men för att ta bilen till en auktionerad bilskrot krävs frakt dit. Transportersättningen skulle vara en bra morot med tanke på det uppenbara moståndet hos folk att åka iväg till en auktoriserad bilskrot.

– Ungefär som pant på burkar, underligare än så är det inte, jämför han. Att skrota en gammal bil är gratis. Kostnaden handlar alltså om frakt till närmsta bildemontering.

I dag finns det enligt branschorganisationen Bil Sweden cirka 1,2 miljoner bilar som är avställda varav 549 000 personbilar längre än tre år. Det innebär att ungefär en halv miljon bilar i princip borde ha skrotats.

För att skrota en bil utan kostnad krävs det att bilen har både registeringskylt och registeringsbevis. Bilen måste också vara komplett och inte sakna vissa vitala delar såsom motor, växellåda eller katalysator. Om vitala delar saknas kan skrotbilsfirman kräva en avgift.

Ett stort problem är personer samlar på sig ett flertal bilar och av olika anledningar senare inte väljer att skrota bilar som inte kommer att nyttjas. Det finns de som har haft hundratals bilar i privat ägo stående vid sin gård. Ofta finns det sociala/ekonomiska problem som eskalerat.

– Ofta är det grannar som ringer och klagar. Ämnet är ständigt aktuellt. Börjar man titta på ett exempel ser man fler, berättar Alexandra Brinksma, miljö- och hälsoskyddsinspektör i Kramfors.

Någon exakt gräns för hur många bilar man får ha på sin fastighet finns egentligen inte. Det beror på om tomten är i stan eller om fastigheten ligger ute på landet. Tumregeln är att bilarna ska stå uppställda på hård mark, inte på gräsmattan. Hänsyn tas till husbehovet, det kan till exempel vara två vuxna och en tonåring med körkort och då är det okej med tre bilar. Uppställningen får inte innebära olägenheter för omgivningen eller försvåra snöröjningen.

Just nu hanterar miljökontoret ett till synes solklart fall av svart bilverkstadsverksamhet. Fastigheten ligger mitt i ett stort bostadsområde, nära förskola och med farligt avfall utspritt på tomten. Till de försvårande omständigheterna hör att bilmekanikern nekar och att huset står skrivet på någon annan.

– Vissa tror att bara för att man äger ett hus så gör man som man vill. Men det finns regler för hur tomten ska underhållas. Det är alltså inte bara min ensak, påpekar Alexandra Brinksma.