Torsdag 21 februari 2019

Nordsverige

För sjätte året på raken körs nu kampanjen Sober October som uppmanar alla att ta en vit månad. Foto: pixabay

Sober October uppmanar alla att ta en vit månad

Insändare · Published okt 9, 2018 at 01:15

För bara tjugo år sedan infördes rökförbud på flyget, och idag skulle det vara helt otänkbart att röka ombord. Idag är det norm att inte röka på arbetsplatser, restauranger och de flesta allmänna platser. Tänk om vi kunde skapa nya alkoholnormer i samma utsträckning. Ingen alkohol på flyget, inga minibarer i hotellrummen, alkoholfria personalfester och idrottsarenor. Ingen alkohol på alla allmänna platser där barn och unga vistas. Tyvärr verkar det som alkoholkulturen har ett stadigare grepp om oss människor, i alla sociala sammanhang. Vi ser att många hotell och restauranger bygger nöjestemat på alkohol och anordnar whiskeyhelg, ginweekend och vinprovningar. Alkoholreklam i alla former hör inte hemma i ett friskt samhälle.

Idag räknar man med att svenska samhällets kostnader för de skador alkoholen orsakar kostar någonstans mellan 45 – 100 miljarder per år, beroende på hur man räknar. Dessutom tillkommer det mänskliga lidandet vid alkoholproblem och alkoholrelaterade olyckor som inte går att mäta i pengar. Detta till trots, vill grupper i samhället öka möjligheten till alkoholanvändande. Möjligheten till hemleverans från Systembolaget finns redan, och gårdsförsäljningsfrågan ska tas upp till diskussion igen. Gårdsförsäljning glamouriseras och får många att tro att det bara handlar om att små mysiga gårdar och familjeföretag får möjlighet att överleva och landsbygden att blomstra.

Det är livsviktigt för folkhälsan att behålla monopolet. Skulle vi avskaffa det kommer vi att få se en stor ökning av alkoholrelaterat våld, rattfylleri och dödsfall. Vi vill också ha en levande landsbygd, men inte med hjälp av alkoholen. Prioriteringen bör ligga på att ha matbutiker, vårdcentraler och annan elementär samhällsservice levande istället för ännu fler distributionskanaler för alkohol.

Nykterhetsrörelsen står inte för moralisering. Vi står för solidaritet! Vi står på de svagas sida, ser till vår nästa, våra barn och kommande generationer. Vi värnar om folkhälsa, säkerhet, kostnadsbesparingar och ett bättre samhälle för alla.

Tänk om vi tillsammans utmanade alkoholnormen på allvar, för barnens skull och kommande generationers skull. Det borde vara naturligt och självklart att bjuda på alkoholfritt i alla sociala sammanhang, för då behöver ingen känna sig obekväm och komma med ursäkter för att tacka nej till alkohol.

För sjätte året på raken körs nu kampanjen Sober October som uppmanar alla att ta en vit månad. En månad utan alkohol för att utmana sig själv och ifrågasätta slentrianmässigt drickande. Du är väl med?

Rose-Marie Byström

Margit Ulander

IOGT-NTO

Dags för norra Sverige att få betalt för sina råvaror!

I Januariavtalet slås fast att en ”omfattande skattereform” ska genomföras. Syftet är gott, att ”utjämna dagens växande ekonomiska klyftor”. Det måste även gälla de växande...

Våga utmana flyttströmmen!

Att korkskallar bor kvar i glesbygd medan smarta flyttar verkar vara en historia som är värd att berätta hur många gånger som helst. Själv måste jag ha växt upp i någon form av...

Vi prioriterar avloppsfrågan och ska hitta en miljövänlig lösning

Hej signaturen ”arg pensionär boendes i glesbygd”. Vi delar din frustration och har största respekt för den, i frågan kring enskilda avlopp. Vi håller med dig och anser att det...

EU-val viktigt för landsbygden

Att norrlänningar och då i synnerhet landsbygdsbor generellt sett är mer kritiska till EU än boende i övriga delar av landet är väl inte direkt någon nyhet. Det är inte heller...

Konsekvenserna av elbilar, vindkraft och biobränsle

Jag är lite oroad för det som slutar på ”fritt”. Vi ska ha ett fossilfritt bränsle och det känns ju bra, men vad är alternativet? Förnybart.  Det ska vara förnybart men hur skall...

Handeln flyttar till landet

Nordsverige, Lokaltidningen, Västerbottens Mellanbygd och Västerbottningen publicerade vecka 4 artiklar om företag som bedriver e-handel med landsbygden som bas – Tant Fondant i...