Fredag 21 februari 2020

Nordsverige

Låt BB vara fritt från reklam om privata sjukhus

Insändare · Published jan 16, 2020 at 01:15

Nyligen fick jag barn. Det var en bra förlossning och jag känner mig stolt och glad över alla grymma barnmorskor och undersköterskor. Efteråt serverades vi mackor och te, vilket kändes som en lyxmåltid. Samtidigt fick vi också ett litet paket med varor från BabyBag – exempelvis blöjor och barnolja. Visst är det till viss del reklam, men också en bra start för alla föräldrar som kanske inte har köpt på sig ett lager ännu. Tyvärr fanns det också ett kuvert med reklam för Barnsjukhuset Martina i paketet. Martina är ett privatsjukhus där barnet blir ”medlem” för 13.000 om året och garanteras snabb vård.

Det är något helt annat än frågan om vilket blöjmärke man ska välja. Varje person som överger den offentliga vården undergräver skattemoralen och utmanar hela modellen med lika vård för alla. I slutändan kan det leda till en situation där inte det sjukaste barnet får vård först – utan det med bäst försäkring. Jag tycker vi ska hålla privatsjukhusens propaganda borta från våra förlossningsavdelningar.

Pappa till två

Arlas mjölkkampanj oetisk

Arlas ”Milk is milk” kampanj fick stor spridning och konceptet ”bara mjölk smakar mjölk” spreds i vårt avlånga land. Fast, hur kan en oetisk industri rättfärdigas genom våra smaklökar? Precis, det kan den inte, och jag ska berätta varför. Enligt djurrättsalliansen tas den nyfödda kalven från sin mamma direkt eller inom ett dygn efter födseln, och placeras sedan i en ensambox på ca 1 kvadratmeter.

Kon mjölkas därefter av robotar eller maskiner, och efter ett par månader insimineras kossan ännu en gång. Allt detta för att hon återigen ska bli bestulen sin unge. Detta kommer mjölkkon sedan att få genomlida om och om igen, tills dess att hon skickas till slakteriet. Vad händer med kalvarna då? Jo, kvigkalvar går samma öde till mötes som deras mödrar, och tjurkalvar (biprodukten, i möjlkindustrins ögon) säljs ofta vidare och slaktas efter 18 månader i livet. Som om detta inte var nog släpper dessutom 1 kilo mjölk ut 1-1,5 kg växthusgaser enligt Livsmedelsverket.

Så ja, ”Milk is milk” men det är inget att vara stolt över.

Ingrid

Flakabergsexploateringen känns som sista striden

När Sollefteå kommuns nya översiktsplan, som förbjuder ny storskalig vindkraft innan en ny energiplan har antagits, beslutades av kommunfullmäktige hösten 2017 var lyckan stor. Vi...

Äntligen vänder flyttströmmen

Nu vänder flyttströmmen från glesbygden. Stockholm som dragit till sig folk som flugor till en sockerbit är inte längre lika attraktiv. Det är främst barnfamijler som lämnar...

Badhuset blir en miserabel affär för härnösandsborna

Härnösands kommun har tecknat ett tjänstekoncessionsavtal i vilket avtalas att Attini Hotel AB ska driva simhallen och eventuellt uppföra ett hotell. Avtalet prövas för närvarande...

Sluta söndra - börja hela!

Krisen är störst i gles- och landsbygd, men istället för att stanna upp och ifrågasätta om förutsättningarna är de rätta och om nedskärningarna är rimliga, strider vi mot varandra.

Bankerna och glesbygden

Bankerna har kunnat göra goda affärer genom att skattebetalarna – även i glesbygden – sänkt Riksbankens ränta delvis genom att bekosta stora köp av obligationer. Vad gör då...

Centraliseringen sker i smyg

Det sker i smyg. Det sker med stora och små steg men kom inte och säg att vi inte har kompetensen, att vi är mindre värda.