Lördag 4 juli 2020

Nordsverige

Patrik Vedin efterlyser mer ansvar från arbetsgivarna för att minimera riskerna för chaufförerna. Foto: PIXABAY

Arbetsmiljön för busschaufförer är urusel

Insändare · Published aug 22, 2019 at 01:15

Hur många parametrar behövs innan man kan säga att arbetsmiljön för en yrkesgrupp ej längre är acceptabel? Som busschaufför ställs du inför ett antal situationer som få andra yrkesgrupper skulle acceptera.

Hot och våld mot chaufförerna ökar dramatiskt. Värme /kyla i bussarna är under all kritik. Vägar och väghållning försämras för varje år. Ljudnivån i bussarna är alldeles för hög. Arbetstiderna tillhör inte ett modernt samhälle, många har delade pass varje dag med upp till 13 till 15 timmars ramtid. Attityden i trafiken och hos passagerare hårdnar för varje dag. Ansvaret vilar tungt på chaufförerna vid t.ex. en olycka.

Vad kan då konsekvenserna bli om ett antal av dessa parametrar blir uppfyllda? Ja det borde egentligen vara helt uppenbart för de flesta, man blir helt enkelt en mycket, mycket sämre chaufför! Då du har åkt hemifrån på morgonen bilen är helt utkyld, det är mörkt, vägen är oplogad och du vet att du blir sen till jobbet och där står chefen och väntar igen.

Är du en bra chaufför då? Nej vi tänkte väl det! Men betänk då att dessa förhållanden är vardag för den där busschauffören i bussen du försöker hinna före in i rondellen eller ut framför i en korsning.  Är detta rimligt i modern tid?

Vi efterlyser mer ansvar från arbetsgivarna för att minimera riskerna för chaufförerna genom att införa bättre scheman, hålla bussarna i ett bra och trafiksäkert skick, se till så att värme och kylanläggningar fungerar.

Vi efterlyser även mer sans och eftertanke i trafiken från alla.

Slutligen: Låt nästa olycka med en buss inblandad vara just en olycka och inte något som kunnat undvikas om alla från arbetsgivare till beslutsfattare och medborgare tagit sitt ansvar!

Patrik Vedin 

NTF Västernorrlands Yrkesförarråd

Arbetstiderna tillhör inte ett modernt samhälle, många har delade pass varje dag med upp till 13 till 15 timmars ramtid.

Var rädd om småföretagarna

Följer man debatten om 3:12-reglerna, oftare benämnd som entreprenörsskatten, kan man lätt tro att detta är en fråga för höginkomsttagare. För den som driver företag är det dock...

Elflyg och drönare är framtiden

Häromveckan presenterades ett spännande forskningsprojekt med bland annat Åsele kommun, Örnsköldsviks flygplats och Luleå tekniska universitet som intressenter.

Regeringens bredbandspolitik splittrar stad och land

I Västernorrland är 7 av 10 hushåll anslutna till fibernät. Trots det saknar 6 av 10 av landsbygdsborna i länet en anslutning. Regeringens kraftlösa bredbandspolitik splittrar...

Statsägt bolag sabbar demokratin

En fungerande demokrati förutsätter fria och oberoende medier. Att ett statsägt bolag nu smygvägen och i strid med gällande lagstiftning försöker sabotera distribution av tidningar på landsbygd och i glesbygd i är minst sagt upprörande.

Utsattheten har ökat mycket under coronakrisen

Ensamhet och tristess under tider av isolering kan trigga ett ökat alkoholintag hos människor som redan har en hög alkoholkonsumtion och när kamratstöd och AA-möten flyttar in i...

Sluta racka ner på småskolorna

Om vi menar allvar med att utveckla glesbygdskommuner måste vi värdera våra resurser, sluta predika avveckling och våga gå mot strömmen.