Söndag 20 oktober 2019

Nordsverige

Patrik Vedin efterlyser mer ansvar från arbetsgivarna för att minimera riskerna för chaufförerna. Foto: PIXABAY

Arbetsmiljön för busschaufförer är urusel

Insändare · Published aug 22, 2019 at 01:15

Hur många parametrar behövs innan man kan säga att arbetsmiljön för en yrkesgrupp ej längre är acceptabel? Som busschaufför ställs du inför ett antal situationer som få andra yrkesgrupper skulle acceptera.

Hot och våld mot chaufförerna ökar dramatiskt. Värme /kyla i bussarna är under all kritik. Vägar och väghållning försämras för varje år. Ljudnivån i bussarna är alldeles för hög. Arbetstiderna tillhör inte ett modernt samhälle, många har delade pass varje dag med upp till 13 till 15 timmars ramtid. Attityden i trafiken och hos passagerare hårdnar för varje dag. Ansvaret vilar tungt på chaufförerna vid t.ex. en olycka.

Vad kan då konsekvenserna bli om ett antal av dessa parametrar blir uppfyllda? Ja det borde egentligen vara helt uppenbart för de flesta, man blir helt enkelt en mycket, mycket sämre chaufför! Då du har åkt hemifrån på morgonen bilen är helt utkyld, det är mörkt, vägen är oplogad och du vet att du blir sen till jobbet och där står chefen och väntar igen.

Är du en bra chaufför då? Nej vi tänkte väl det! Men betänk då att dessa förhållanden är vardag för den där busschauffören i bussen du försöker hinna före in i rondellen eller ut framför i en korsning.  Är detta rimligt i modern tid?

Vi efterlyser mer ansvar från arbetsgivarna för att minimera riskerna för chaufförerna genom att införa bättre scheman, hålla bussarna i ett bra och trafiksäkert skick, se till så att värme och kylanläggningar fungerar.

Vi efterlyser även mer sans och eftertanke i trafiken från alla.

Slutligen: Låt nästa olycka med en buss inblandad vara just en olycka och inte något som kunnat undvikas om alla från arbetsgivare till beslutsfattare och medborgare tagit sitt ansvar!

Patrik Vedin 

NTF Västernorrlands Yrkesförarråd

Arbetstiderna tillhör inte ett modernt samhälle, många har delade pass varje dag med upp till 13 till 15 timmars ramtid.

Sara Danius betydde mycket för många

Ikonen Sara Danius har lämnat oss. Vi som sett upp till henne för det mod och den förmåga att ta plats som hon besatte kommer sakna henne mycket. Svenska Akademien, en före detta...

Motion, sömn, vänner – natur!

Över 2 miljoner människor lyssnade på psykiatriläkaren Anders Hansens sommarprogram i radio och poddar, vilket lär vara ett rekord. Hans budskap om att vi människor inte är...

Ska Nackstas hälsocentral verkligen slumpas bort?

Så sent som i höstas utlovande den styrande majoriteten i Region Västernorrland: S, M och L att man nu skulle satsa på primärvården. Idag, ett år senare, finns ett...

Ska vi fortsätta godta smulor?

Synen är noll på de långa distanserna, på nära håll finns de många nyanserna” skrev Tage Danielsson och inga ord kan kännas mer rätt när det gäller landsbygdspolitiken.

Glesbygden kan inte längre vara landets bidragsgivare

Skattereformen måste få ett innehåll som sätter stopp för delningen av landet i välmående storstadsområden och fattig landsbygd. I sitt sommartal i Kristinehamn sa statsminister...

Stoppa den sociala dumpningen

Rika kommuner med tillväxt i närheten av storstäderna dumpar människor med sociala problem i glesbygden. Det kan vara missbrukare som behöver vård, invandrare som står långt från...